Ισχύει ότι χριστιανικές γιορτές έχουν κοινά στοιχεία με τις παγανιστικές;

Ερώτηση που λάβαμε:

Ισχύει ότι χριστιανικές γιορτές έχουν κοινά στοιχεία με τις παγανιστικές;

Η απάντηση της ιστοσελίδας μας:

Η εορτή είναι μια βαθιά ψυχική ανάγκη του ανθρώπου και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο όλων των πολιτισμών, όλων των λαών, όλων των θρησκειών, όλων των εποχών[1].

Η Ορθόδοξη Εκκλησία με το εορτολόγιο που έχει καθορίσει θέλει να δείξει στους Χριστιανούς ότι πρέπει να βλέπουν τον χρόνο τής ζωής τους μέσα από τα γεγονότα της σωτηρίας, όπως εκφράζονται στις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές, καθώς και στις εορτές των Αγίων.

Στο χριστιανικό εορτολόγιο επιβίωσαν εορτολογικά γεγονότα της προχριστιανικής εποχής, τα οποία η Εκκλησία με αληθινά θεία σοφία και σύνεση αφομοίωσε και τους έδωσε νέο περιεχόμενο. Για παράδειγμα το ιουδαϊκό Σάββατο έγινε Κυριακή και χρονολογικά η πρώτη χριστιανική εορτή.

Καμία Χριστιανική εορτή δεν εορτάζει κάτι από εκείνα που εόρταζαν οι ειδωλολάτρες. Κι αν συνέπιπτε στην ημερομηνία μιας Χριστιανικής εορτής να υπάρχει μία ειδωλολατρική, η νοηματοδότησή της είναι εντελώς διαφορετική, αφού η Χριστιανική εορτή αποδίδει τιμή και δόξα, λατρεία και αίνο στον αληθινό Θεό!

Επίσης ορισμένα στοιχεία που βρίσκουμε στις λατρευτικές συνήθειες των Χριστιανικών εορτών όπως, για παράδειγμα,  η χρήση θυμιάματος και κεριών, δεν χρησιμοποιήθηκαν από την Εκκλησία για πρώτη φορά.

Το θυμίαμα στη λατρεία του Θεού το χρησιμοποιούσαν και οι Εβραίοι και οι ειδωλολάτρες. Ήταν δείγμα αναγνώρισης της υπερέχουσας αξίας του Θεού και σύμβολο υποταγής και αφοσίωσης. Η Εκκλησία όμως όταν το χρησιμοποίησε, του προσέδωσε πνευματικούς συμβολισμούς. Συμβολίζει τις γλώσσες πυρός της Πεντηκοστής, προεικονίζει στα μυστήρια την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, ταυτίζεται στην Αποκάλυψη με τις προσευχές των Αγίων[2].

Και η χρήση των κεριών που υπήρχε και στους ειδωλολάτρες, στην Εκκλησία μας έχει διάφορους πνευματικούς συμβολισμούς, όπως για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, δοξάζεται ο Θεός που είναι το αληθινό και μοναδικό Φως, διαλύει το σκοτάδι της νύχτας, συμβολίζει τα καλά μας έργα[3].

[1]Βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόκευτος (Δημόκριτος)

[2]Αποκ. ε΄, 8

[3]Ματθ. ε΄, 16

Facebooktwitterpinterestmail

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.