Ερώτηση που λάβαμε:
Πολλοί θεωρούν ότι η μοναχική βιοτή είναι ανώτερη του έγγαμου βίου. Είναι αυτό σωστό;
Η απάντηση της ιστοσελίδας μας:
Και οι δύο δρόμοι οδηγούν στο Θεό. Είναι διαφορετικοί αλλά έχουν τον ίδιο στόχο: τη θέωση. Ο Απ. Παύλος λέει: άλλος μεν έχει το χάρισμα να ζει έτσι, άγαμος δηλαδή, άλλος δε να ζει διαφορετικά, δηλαδή σε γάμο.(Α Κορ. ζ΄ 7).
Ποιος δρόμος είναι πιο δύσκολος; Απαντάει η λαϊκή σοφία: «Βαριά η καλογερική, βαρύς και ασήκωτος ο γάμος». Επομένως «Δρόμος δίχως Θεό δεν αντέχεται».
Ως προς το «ανώτερη» πρέπει να επισημάνουμε ότι η μοναχική βιοτή έχει περισσότερες δυνατότητες για να τελειοποιηθεί κάποιος στην ακτημοσύνη-αφιλαργυρία, στην αγνότητα-παρθενία, στην υπακοή-ταπείνωση. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι θα καρποφορήσουν εκατονταπλάσια, αλλά άλλος θα καρποφορήσει τριάκοντα, άλλος εξήκοντα και άλλος εκατό, όπως ακριβώς θα συμβεί με όλους τους ανθρώπους σύμφωνα με τον λόγο τού Κυρίου (Κατά Μάρκον δ΄ 20).
Παραθέτουμε και τη γνώμη του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου, όταν δέχτηκε μια τέτοια ερώτηση:
«Γέροντα, τι πρέπει να απάντηση κανείς σε νέα παιδιά που ρωτούν αν ή μοναχική ζωή είναι ανώτερη από την έγγαμη;»
«Κατ’ αρχάς πρέπει να τους δώσει να καταλάβουν ποιος είναι ο προορισμός του ανθρώπου και ποιο είναι το νόημα της ζωής. Ύστερα να τους εξηγήσει ότι και οι δύο δρόμοι που έχει χαράξει η Εκκλησία μας είναι ευλογημένοι, γιατί και οι δύο μπορούν να τους οδηγήσουν στον Παράδεισο, αν ζήσουν κατά Θεόν.
Ας υποθέσουμε ότι δύο άνθρωποι ξεκινούν να πάνε σε ένα Προσκύνημα. ο ένας πηγαίνει με το λεωφορείο από τον δημόσιο δρόμο και ο άλλος πηγαίνει με τα πόδια από κάποιο μονοπάτι. Και οι δύο όμως έχουν τον ίδιο σκοπό. Ο Θεός και το ένα το χαίρεται και το άλλο το θαυμάζει. Κακό είναι, όταν αυτός που πάει από το μονοπάτι κατακρίνει μέσα του τον άλλον, που πάει από τον δημόσιο δρόμο, ή και το αντίστροφο”.
Ο μοναχισμός και ο γάμος είναι ισάξιοι και το ίδιο αρεστοί από τον Θεό. Απλώς ο μοναχισμός είναι ο πιο γρήγορος δρόμος για τον παράδεισο αλλά με πολλές δυσκολίες και ο γάμος ένας δρόμος με πολλές στροφές που πας με γοργούς ρυθμούς. Και τα δύο έχουν δυσκολίες αλλά άλλου είδους. Επίσης, ο γάμος είναι ευλογημένος κι από τον Θεό και είναι ο πιο φυσιολογικός δρόμος του ανθρώπου, έτσι όπως τον έχει πλάσει ο Θεός άρα πως γίνεται να είναι ανώτερος ο μοναχισμός του γάμου αφού άλλωστε ο γάμος είναι και μυστήριο. Τέλος ο μοναχισμός είναι κάτι παραπάνω που βοηθάει περισσότερο στην είσοδο της Βασιλείας του Θεού.
Έχεις δίκιο!
Οχι
Ο γαμος οπως και ο μοναχισμος ειναι δυο διαφορετικες πορειες ζωης που και οι δυο μπορουν να οδηγησουν στον Παραδεισο! Επιφανειακα λεμε οτι ο μοναχισμος θεωρειται μονοδρομος προς τη σωτηρια σε σχεση με την εγγαμη ζωη. Αλλα νομιζω πως και στους δυο τροπους ζωης υπαρχουν ισχυροι πειρασμοι! Στον εγγαμο βιο μπορει να εχουμε σαρκικους πειρασμους, εγωισμους μαλωματα, φωνες κλπ. Στο μοναχισμο εχει κανεις να κανει με τα ιδια τα δαιμονια πολλες φορες που φερνουν πολλους πειρασμους εντος των οποιοων ειναι και ο αποσχηματισμος, κατι το πολυ κακο!!!! (Συγγνωμη που ημουν εκτενης!)
Ναι, και οι δύο δρόμοι είναι ευλογημένοι από τον Θεό κι έτσι δεν μπορούμε να τους συγκρίνουμε, γιατί έχουν διαφορετικό αγώνα και διαφορετικές δυσκολίες! Ο μοναχισμός είναι μια κλήση από τον Θεό που δίδεται σε λίγους. Ο γάμος είναι μια ευρεία οδός που ακολουθείται συνήθως από τους πολλούς, αλλά και πάλι είναι δύσκολος κι αυτός ο δρόμος, ιδιαίτερα στην εποχή μας, που ο εγωισμός και των δύο φύλων είναι αυξημένος σε σχέση με παλαιότερες εποχές, όπου οι σχέσεις αυτές ήταν πολύ απλοποιημένες και τα ταιριάσματα πολύ εύκολα και γίνονταν όλα πιο νωρίς!
Όμως γιατί η πλειονότητα των αγίων αποτελείται από μοναχούς, ασκητές κοκ.;;; Γιατί στα συναξάρια εκτιμάται και επαινείται σε τόσο μεγάλο βαθμό η παρθενία; Ενώ ο γάμος ευλογημένος μεν θεωρείται ωστόσο δευτερεύων.
Επειδή οι έγγαμοι μέσα στις πολλές σκοτούρες που έχουν δεν μπορούν να πετύχουν πολλά πνευματικά επιτεύγματα όπως οι μοναχοί αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν αγιότητα. Επίσης επειδή στα συναξάρια μέσα δεν υπάρχουν πολλοί έγγαμοι άγιοι αλλά περισσότεροι μοναχοί δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κι αρκετοί έγγαμοι άγιοι που δεν γνωρίζει η εκκλησία μας και μπορεί η αγιότητα τους να ήταν γνωστή σε μικρή περιοχή (π.χ. σε άγνωστα μακρινά χωριά κ.α.)
Τέλος ξέχασα να πω, πως οι έγγαμοι, δεν μπορούν να δώσουν παράδειγμα όπως οι μοναχοί που έχουν έκτακτα πνευματικά χαρίσματα και έχει φήμη η αγιότητα τους και τους γνωρίζει πολύ ο κόσμος και έτσι είναι πιο εύκολο η εκκλησία να τους ανακηρύξει ως άγιους (με τους κατάλληλους όρους βέβαια) αφού ξέρει ότι τον ξέρει πολύς κόσμος. Αυτό δεν σημαίνει ότι ένας έγγαμος, μέσα από τις δυσκολίες της κοσμικής ζωής και των αγώνα του μέσα σε αυτές, δεν έχει φτάσει στην ίδια αγιότητα με τον μοναχό, απλώς δεν έχει τα ίδια χαρίσματα και φήμη αγιότητας με τον μοναχό.
Δημοσιεύτηκε παραπάνω η απάντηση της ιστοσελίδας μας.
καταπληκτικη η απαντηση της ιστοσελιδας.
συντομη περιεκτικη σαφης.
ευχαριστουμε γιατι πολλα ακουγονται και γραφονται απο τον καθενα
στοχος ολων μας ειναι ο παραδεισος ας διαλεξουμε τον δρομο απο τον οποιο θα φτασουμε,
οπως λεει και ο αγιος παϊσιος.
Εμενα δε μου αρεσε η απάντηση της ιστοσελίδας. Στην ουσία ειναι σαν να σου λεει “ο μοναχισμός σου δινει πιο πολλές δυνατότητες να πετύχεις το ενα, να καταφέρεις το αλλο κλπ αλλα αφου δε μπορεις τι να κανουμε υπαρχει και ο γάμος…” Μονο τα λόγια του Αγίου Παισίου ειναι όμορφα και αξίζουν στην απάντηση.
αγαπητέ μου φίλε των 21.27 η ιστοσελίδα λέει το αντίθετο από αυτό που κατάλαβες. Η λέξη ανώτερη αναφέρεται μόνο στις δυνατότητες και όχι στο αποτέλεσμα. Διότι υπάρχει πιθανότητα να πετύχει π.χ. τα εξήκοντα ο έγγαμος, τα τριάκοντα ο μοναχός. Η διαφορά προκύπτει όχι από τις δυνατότητες αλλά από την προαίρεση , το πνεύμα θυσίας, την απάρνηση του ιδίου θελήματος. Καλόν αγώνα σε όποιο δρόμο και να βρίσκεσαι!
Ανώνυμε η παράγραφος που ξεκινάει “ως προς το ανώτερη πρεπει να επισημάνουμε…” δε λεει αυτο που λες, εσυ το καταλαβαίνεις ετσι.
Άστοχη θα τη χαρακτήριζα την απάντηση της ιστοσελίδας ή τουλάχιστον ελλιπή. Σιγουρα την εχει γραψει κάποιος που ακολουθεί το μοναχισμό και περιφρονεί έστω λιγο το γαμο.
Ο Θεός έχει προορίσει τον άνθρωπο για την θέωση. Επίσης, στην επίγεια ζωή τον προορίζει για τον γάμο, δηλαδή από την φύση του ο άνθρωπος οδηγείται και στον γάμο. Ωστόσο, ο μοναχισμός δεν παραβαίνει την φύση, αλλά την υπερβαίνει. Επομένως, εάν υπάρχει κλήση από τον Θεό για κάποιον να μονάσει, τότε αυτός ο δρόμος είναι ανώτερος, εάν όχι ανώτερος είναι ο φυσιολογικός δρόμος, δηλαδή ο γάμος.
Δεν θεωρώ πως ένα από τα δύο είναι ανώτερο από το άλλο, μιας κι τα δύο ευλογήθηκαν από τον Κύριο. Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, έχει διαφορετικές αρετές και αντοχές. Θα πρέπει να εξετάζουμε αυτό το ζήτημα με προσευχή, με την καθοδήγηση ενός Πνευματικού Πατέρα και με απόλυτη συναίσθηση των αποφάσεών μας. Ανώτερο είναι αυτό που θα μας βοηθήσει να φτάσουμε στην Θέωση και ο Θεός γνωρίζοντας το δημιούργημά Του, μας έδωσε δύο δρόμους να διαλέξουμε (κι όχι μόνο, μιας κι υπάρχει ο δρόμος της παρθενίας μέσα στον κόσμο κτλ). Αν κάποιος έχει κλήση στον μοναχισμό, τότε καλό είναι να μην στερηθεί αυτή την ανηφορική πορεία προς τον Κύριο. Αν κάποιος έχει κλήση προς το να δημιουργήσει οικογένεια, θα πρέπει κι σε αυτή την περίπτωση να ανταποκριθεί επάξια, διότι δεν είναι καθόλου πιο εύκολος από τον μοναχισμό. Ο τρόπος με τον οποίο θα φερθούμε στις διάφορες συμφορές μας ή στις χαρές μας θα ορίσει κι το αν τελικά επιλέξαμε σοφά! Και στις δύο περιπτώσεις υπηρετούμε τον Θεό μας, απλά με διαφορετικούς τρόπους – ο μοναχισμός είναι ο δρόμος της προσευχής και της ησυχίας και η οικογένεια είναι ο δρόμος της προσευχής, του μεγαλώματος παιδιών κτλ.
Ας είμαστε ευγνώμονες στον Θεό για το έλεος που μας δείχνει, δίνοντας μας στον καθένα αυτό που ζητάει η ψυχή του!
Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο σνομπάρεται έτσι ο γάμος… Ενώ σε άλλα άρθρα η μοναχική και η ασκητική ζωή εγκωμιάζεται με τα καλύτερα λόγια κάθε πτυχή της, για τον γάμο δεν γίνεται σχεδόν κανένας λόγος λες και είναι αμαρτία.
Για ποιο λόγο αυτό?? Γιατί??
Απλά υπερτονίζεται η αξία του μοναχισμού… Μάλλον λανθασμένα δόθηκε αυτή η εντύπωση εδώ… Ο μοναχισμός είναι μια υπερφυσική κλήση του ανθρώπου, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω. Όμως, ο γάμος είναι ο φυσικός προορισμός του κάθε ανθρώπου! Ο μοναχισμός είναι η εξαίρεση του κανόνα.
Βλέπω να ξεκαθαρίζει το τοπίο. Δεν τίθεται σε συζήτηση ότι οι συνθήκες ζωής εγγάμου και μοναχού είναι διαφορετικές . Η λέξη που διεύρυνε τόν διάλογο είναι η λέξη “ανώτερη”. Ίσως θα ταίριαζε η λέξη “ευνο-ι-κώτερη” αλλά και πάλι το έπαθλο για τον μοναχό δεν είναι σίγουρο: ο Μέγας Αντώνιος βρήκε ανώτερό του στην ταπείνωση τον παπουτσή στην Αλεξάνδρεια.Μήπως τελικά μοναχός και έγγαμος έχουν κοινή την πιο δύσκολη άσκηση που είναι να υποτάξει ο καθένας το προσωπικό του θέλημα στο θέλημα του Θεού; Καλόν αγώνα!!!
Εγώ πιστεύω οτι σαφώς ο Θεός θα δώσει στον καθένα οτι αξίζει ανάλογα με τον αγώνα του, εαν λοιπόν ο μοναχός έχει κάνει υπερφυσικη άσκηση και έχει αφιερώσει ολη του τη ζωή στο Θεό, ειναι φυσικό ο Θεός να τον ανταμείψει παραπάνω. Απο την άλλη συμφωνώ με την απαντηση της σελίδας, ο εγγαμος βίος έχει και αυτος τις δυσκολιες του,αλλά ανάλογα με τον αγώνα του ζεύγους και του καθενός ξεχωριστά ο Θεός θα ανταμείψει τις θυσίες των ανθρωπων προσφερομενες απο αγάπη προεκεκείνον!