Ερώτηση που λάβαμε:
Μπορούμε να χορεύουμε τανγκό ή λάτιν;
Η εκκλησία μας, επιτρέπει να χορεύουμε παραδοσιακούς χορούς. Αυτοί οι χοροί, στους λατίνους είναι παραδοσιακοί χοροί. Εμείς μπορούμε να τους χορεύουμε;
Η απάντηση της ιστοσελίδας μας:
Η λέξη παράδοση δηλώνει συνέχεια. Κάτι που ξεκίνησε από κάπου κι έφτασε το σήμερα με τις όποιες επιρροές. Δεν είναι κάτι τέλειο από μόνο του. Η δική μας ξεκινά από την αρχαία Ελλάδα και στην πορεία της ποτίζεται με Χριστό. Η «λάτιν» ούτε την ίδια όμορφη αρχή έχει, ούτε έχει δεχθεί την ίδια ευλογημένη επιρροή. Μην εξομοιώνουμε δηλαδή δυο πολιτισμούς επειδή απλά υπάρχουν.
Ως προς τους χορούς: οι χοροδιδάσκαλοι λένε ότι ο χορός δεν είναι ο σκοπός αλλά το μέσο. Ο τρόπος για να εκφραστούμε. Στους Ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς έχουμε μια κοινωνία που μοιράζεται ένα κύκλο γλεντώντας, ζευγάρια που χορεύουν κάτω από ηθικούς κανόνες, όχι τόσο τεχνικούς, με αμοιβαίο σεβασμό κι όχι επιδεικτικά ή προκλητικά. Την κοινωνία αυτή του κύκλου δεν θα τη βρούμε στα λάτιν. Θα βρούμε όμως τεχνικούς κανόνες στα ζευγάρια, όχι πάντα ηθικούς, εντυπωσιακό θέαμα αλλά και προκλητικό. Με ποιο από αυτά μπορεί να έχει πραγματική σχέση έκφρασης το Ελληνόπουλο; Ποιο από αυτά μπορεί να είναι μέσο για κάτι καλό;
Η Εκκλησία ως Μητέρα δεν απαγορεύει αλλά συμβουλεύει. Βλέπει αν κάτι μπορεί να εκφυλιστεί σε μέσο έκφρασης παθών και επισημαίνει τον κίνδυνο. Η Ελληνορθόδοξη παράδοση έχει ένα ήθος, μια χαρμολύπη κι ένα πνευματικό φίλτρο που οι Λατίνοι δεν έχουν, ούτε και θέλησαν ποτέ να αποκτήσουν. Η ζύμωση με την Ορθοδοξία είναι η αιτία για το ότι η Παράδοσή μας έχει αυτό το ήθος. Αλλά ας μην γελιόμαστε. Κι από τη δική μας παράδοση αν βγάλουμε το Θεό, θα πάρουμε κάτι ξένο, φασαριόζικο, εμπορικό καρναβάλι. Κάτι σαν Χριστούγεννα χωρίς Χριστό.
Ας συλλογιστούμε, στα πλαίσια της ερώτησης, και το εξής: Μπροστά σε ένα κοινό Αγίων θα μπορούσαμε χωρίς να ντρεπόμαστε να χορέψουμε ένα καλαματιανό, ένα πεντοζάλη, ένα καρσιλαμά. Ταγκό και σάλσα είναι δύσκολο να φανταστούμε ότι θα τολμούσαμε.
Κύρια μέριμνά μας πρέπει είναι η διατήρηση της σεμνότητας, της αγνότητας και της συνετότητάς μας.. Αν θεωρούμε ότι ο οποιοσδήποτε χορός δεν απείλεί τα παραπάνω τότε ναι.. μπορούμε να χορέψουμε.. σε βαθμό που όμως δεν θα μας επηρεάσει αρνητικά..
Από όσα έχω δει μόνο μη προκλητικός χορός μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Ναι, έτσι είναι αυτός ο χορός, όπως και πολλοί άλλοι ευρωπαϊκοί. Μόνο οι δικοί μας οι παραδοσιακοί είναι σεμνοί χοροί και όμορφοι, με πολλή χάρη και με λεβεντιά! Το κάθε έθνος δείχνει τον πολιτισμό του και μέσα από τον χορό!
Εξαρτάται. Υπάρχουν διάφορα είδη χορών λάτιν καθώς ο κάθε ένας έχει διαφορετική προέλευση αναλόγως της χώρας του. Υπάρχουν χοροί οι οποιοί είναι ομαδικοί και υπάρχουν χοροί οι οποιοί απευθύνονται αποκλειστικά σε ζευγάρια. Το ζήτημα είναι εμείς πως θα το προσεγγίσουμε όπως ορθά αναφέρεται παραπάνω. Σε μια πιο γενική προσέγγιση, μπορούμε μέσω του χορού -παρατηρώντας- να ανακαλύψουμε τη κουλτούρα των χωρών της Λ.Αμερικής, την ένταση που βγάζουν οι άνθρωποι που ζούν καταπιεστικά και φτωχά γιατί όπως και να έχει, είναι ο λαικός τους χορός που εξωτερικεύει κάποια συναισθήματα. Από την άλλη πλευρά δυστυχώς, σε πολλές χώρες και της Λ.Αμερικής, τελευταία έχουν συνδεθεί οι “καλλιτέχνες” της Λάτιν μουσικής με βίντεο κλίπ γεμάτα φιλαργυρία, νεοπλουτισμό και επιδειξία. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί και κάποιους -παλαιούς βέβαια- καλλιτέχνες οι οποιοί διεκρίνονταν μόνο για τον καλλιτεχνικό τους πλούτο και τίποτε παραπάνω.
Δημοσιεύτηκε παραπάνω η απάντηση της ιστοσελίδας μας.
Πολλά συγχαρητήρια για τον ιστότοπο και την απάντηση στην συγκεκριμένη ερώτηση που απασχολούσε κι εμένα. Πολύ υπεύθυνη, εμπεριστατωμένη με σεβασμό στις εκάστοτε χορευτικές επιλογές του καθενός. Προσθέτω λοιπόν πώς ναι καλό είναι να προτιμάμε την ευσέβεια, το ήθος κ.ο.κ. σε κάθε μορφή τέχνης και έκφρασης όπως μας αρμόζει σαν ευσευείς-ευλαβείς ανθρώπους και χριστιανούς που θέλουμε να είμαστε.
ΥΓ: σάς τα λέει κάποιος που χορεύει παραδοσιακούς χορούς και έχει δοκιμάσει να χορέψει λάτιν για μια μικρή περίοδο (1ος μήνα) όπου ενθουσιάστηκε μάλιστα. Στην πορεία συνειδητοποίησε την επιλογή του.